História gondol
História gondol siaha do raného stredoveku. Prvé zmienky o gondolách pochádzajú z 11. storočia, keď sa používali ako hlavný dopravný prostriedok v benátskej lagúne. V tom čase boli gondoly rozmanitejšie ako dnes, pretože slúžili na rôzne účely, od prepravy tovaru až po súkromné jazdy. S rozvojom Benátok ako obchodného a kultúrneho centra sa gondoly stali dôležitou súčasťou života mesta.
Vývoj a konštrukcia
Gondoly, ako ich poznáme dnes, začali nadobúdať svoju charakteristickú podobu v 16. storočí. Sú približne 11 metrov dlhé a 1,40 metra široké, čo je ideálne na manévrovanie v úzkych kanáloch. Ich jedinečná konštrukcia (asymetrický tvar a špeciálne zakrivený trup) umožňuje ľahkú plavbu a stabilitu. Ich ľavá strana je dlhšia ako pravá. Táto nezvyčajná konštrukcia zabezpečuje, že gondola sa pohybuje rovno napriek tomu, že gondoliér pádluje len na jednej strane.
Gondoly sa vyrábajú ručne a každý kus je jedinečný. Proces výroby trvá približne 400 hodín. Na výrobu gondoly sa používa osem rôznych druhov dreva vrátane duba, mahagónu, čerešne a smrekovca.
Gondoly sú tradične čierne. Táto tradícia vznikla v 17. storočí, keď benátska vláda zakázala používať iné farby ako symbol skromnosti a úcty. V tom čase sa pri gondolách zdôrazňovala ich luxusná výzdoba, ale čierna farba bola nariadená ako jediná prípustná. Na prednej strane gondoly je kovový prvok nazývaný "ferro". Tento kus kovu však neslúži len na ozdobu, jeho šesť prstov symbolizuje šesť štvrtí Benátok (sestiere) a zároveň predstavuje erb Benátskej republiky, ako aj zabezpečuje stabilitu gondoly.
Skúsený gondoliér, ktorý ovláda umenie riadenia gondoly dlhým pádlom, je nevyhnutnou súčasťou tejto tradičnej dopravy.byť gondoliérom je v Benátkach prestížne povolanie. Aby sa človek mohol stať gondoliérom, musí absolvovať prísny výcvik a skúšky. Okrem technických zručností sa budúci gondoliéri učia aj históriu mesta a cudzie jazyky. Predtým boli gondoliérmi len muži, ale v roku 2010 sa Giorgia Boscolo stala prvou licencovanou gondoliérkou v histórii Benátok, čím prelomila stáročnú tradíciu mužskej dominancie v tejto profesii.
Gondoliéri majú svoj vlastný uniformný kódex, ktorý zahŕňa tradičnú pruhovanú košeľu (červenú alebo modrú) a čierne nohavice. V letných mesiacoch môžu nosiť klobúk so širokou strieškou.
Gondoliéri dnes
Dnes sú gondolieri stále dôležitou súčasťou benátskeho života, ale ich úloha sa zmenila. Zatiaľ čo v minulosti boli bežným dopravným prostriedkom, dnes slúžia najmä turistom a romantickým párom. Pre mnohých návštevníkov Benátok je jazda na gondole nezabudnuteľným zážitkom, ktorý im umožní nahliadnuť do historického a kultúrneho jadra mesta.
Po celých Benátkach nájdete oficiálne prístaviská gondol, najmä v okolí hlavných turistických atrakcií, ako sú Námestie svätého Marka, most Rialto alebo Veľký kanál. Tu sa môžete ľahko dohodnúť na jazde priamo s gondoliérom. Ak ste tu ubytovaní, je možné si plavbu objednať aj priamo v hoteli. Niektoré luxusné hotely majú dokonca vlastné gondoly pre svojich hostí.ak dávate prednosť plánovaniu vopred, môžete si jazdu gondolou rezervovať online prostredníctvom rôznych turistických webových stránok.
Cena za jazdu gondolou v Benátkach je regulovaná, ale môže sa líšiť v závislosti od dennej doby a dĺžky plavby. Pohybuje sa od 90 EUR za celú gondolu (ktorá môže pojať až 5 osôb) za 30-minútovú jazdu počas dňa (do 19:00). Po 19:00 sa cena zvyšuje na približne 110 EUR za 30 minút.mnohí gondoliéri ponúkajú špeciálne romantické balíky, ktoré zahŕňajú jazdu sprevádzanú živou hudbou (zvyčajne spevák a harmonikár) alebo dokonca fľašu šampanského. Tieto balíky môžu stáť približne 150-200 EUR. Ak si gondolu objednáte na mieste, niekedy je možné dohodnúť sa na mierne nižšej cene alebo dlhšom čase plavby, najmä mimo hlavnej turistickej sezóny.dĺžku plavby a cenu je vždy dobré vopred potvrdiť u gondoliéra.
Benátky sa považujú za jedno z najromantickejších miest na svete, a tak niet divu, že sa traduje, že ak sa pár počas plavby gondolou pobozká pod niektorým z mostíkov kanála, ich láska bude večná.